Voor Nederlands moest ze de spellingsregels uit haar hoofd leren.
Belachelijk.
Ze past ze moeiteloos toe, dankzij haar taal gevoel.
Die regels gaat ze dus echt niet leren. No way!
Met ontwikkelingsgericht leren wil ik dus ook echt niet dat je dingen gaat leren die je al weet en kan toepassen. Het lesmateriaal is zo gemaakt dat je dat kunt leren wat jij belangrijk vindt, wat jij nodig hebt om jouw werk in de zorg te kunnen blijven doen.
Vol bewondering keek ik naar mijn ervaren collega. Wat zij kon, dat moest ik nog allemaal leren.
Tot ik geleerd om sondes in te brengen, medicatie toe te dienen en infuuspompen in te stellen.
Toen keek ik vol bewondering naar mijn collega met nog meer ervaring. Wat hij kon, dat moest ik nog allemaal leren.
Tot ik arterielijnen in elkaar kon zetten, beademingsapparatuur kon instellen en bloed kon afnemen.
Toen keek ik vol bewondering naar collega’s die hun kennis en ervaring toepasten tijdens het werk. Dat ze soms iets juist niet, andere keren dat juist wel deden. Wat zij konden, dat moest ik nog allemaal leren.
Tot ik er achter kwam dat het nooit ophoudt. Dat er altijd nieuwe kennis voorhanden is. Dat je steeds nieuwe ervaringen op doet.
Het is niet je kennis en ervaring waarmee je een goede zorg professional wordt, het is je instelling om steeds nieuwe kennis en ervaring op te willen doen.
En ik bleef
bij hem, terwijl het alarmnummer werd gebeld.
Ik stelde
hem gerust, dat het allemaal wel goed zou komen.
Hij was dood
toen de ambulance arriveerde.
Niets meer
aan te doen.
Ik was net een paar maanden in opleiding om zorg professional te worden. Hoe kon ik weten dat het niet meer goed zou komen?
Tot ik terug
kon kijken op jarenlange ervaring en diverse zorg gerelateerde opleidingen.
Toen wist ik nog steeds niet wanneer het wel of wanneer het niet meer goed zou
komen.
Hoe meer ik wist, hoe meer te weten
kwam wat ik nog niet wist.
Misschien had ik hartmassage
moeten toepassen, misschien had ik hem moeten ontraden om na het eten nog een
wandeling te maken maar het kwam niet in me op.
Ik kon alleen maar denken; Hou hem
vast, zorg dat hij weet dat hij niet alleen is.
Met de kennis en ervaring die ik
toen had en nu heb, geloof ik dat ik het goede heb gedaan.
ik kon mij verschuilen
achter belangwekkende taken.
Nu als zus, dochter
en moeder
stond ik met
lege handen.
De dag ging
gewoon voorbij.
Het verdriet
ging door.
‘Je zou eens
moeten voelen, wat ik voel!’ beet een patiënt mij toe, nadat ik hem had
aangespoord om uit bed te gaan. Ik dacht nog; dat zou effe lekker zijn- als
ik alle pijn zou moeten voelen die de mensen die ik verpleegde zelf zou moeten
voelen… dan zou ik mijn werk niet meer kunnen doen.
Zodra je een
ervaring hebt als patiënt of als naast familielid van een patiënt blijkt het inderdaad
een stuk lastiger om je nog veilig te voelen in je uniform. Laat staan dat je
je nog kunt verbergen achter infuuspompen, katheter zakken of rapportages. In
één klap overzie je wat er is. Meer dan je lief is.
Ga maar even bij de pakken neer zitten. Laat de boel, de boel. Ik hoop dat je, als het jouw tijd is, het werk wilt verrichten dat nodig is. De zware arbeid die de beproevingen die je hebt doorstaan, omzet naar waardevolle kennis en ervaring als zorg professional. Maar vooral als mens.